Gry
Gry planszowe

 

Home
Up
Komputery
Książki
Filmy
Muzyka
Gry
Samochody
GSM
Malarstwo
Fotografia
LEGO
iPod

Moje ulubione gry

horizontal rule

Kiedyś wiele czasu mogłem poświecić na gry. Teraz niestety tak już nie jest. Dlatego też nie jestem z grami na bieżąco nie licząc może kilku tytułów.

Historycznie pierwsze gry jakie pamiętam to River Raid, Road Race czy Blue Max na małego Atari (65XE), czy początki na Pececie jak Lemmings, TestDrive czy Wolfenstein 3D.

Tak naprawdę największy wpływ miała na mnie jednak jedna gra - Civilization (rok 1991), która w moje ręce trafiła jesienią 1992 r. Była to też jedna z pierwszych gier, które kupiłem, czego dowód znajduję się poniżej, a do dzisiaj mam jej oryginalne pudełko, dyskietki i instrukcję.

Z czasem pojawiły się sequele do gry, jak nie trudno się domyślić sygnowane kolejnymi numerkami. Po mało udanym przeniesieniu Cywilizacji na Windows i wydaniu wersji do gry sieciowej CivNet, pojawiła się Civilization II (rok 1996) przeznaczona pierwotnie dla Windows 3.1. Działa ona jednak nawet na Windows XP. Jak widać na pudełku gra nadal sygnowana była przez Microprose, a dołączona instrukcja nie ustępowała tej od pierwszej wersji.

Dwójka początkowo pojawiła się u nas w wersji angielskiej, potem została przetłumaczona. Wydana też była wersja modyfikowana pod tytułem Civilization II Test of Time. Z polską wersją miałem olbrzymie problemy z uruchamianiem gry pod Windows XP, spowodowane chyba zabezpieczeniem przed kopiowaniem. Problem rozwiązuje odpowiedni patch.

Po upadku firmy Microprose, z prawami do tytułu Civilization działy się różne rzeczy. Stąd między innymi wersja gry wyprodukowana przez ActiVision z podtytułem "Call to power".

Prawa zachował także Sid Meier, który utworzył firmę Firaxis. Jedną z pierwszych gier Firaxis była logiczna kontynuacja Civilization - Alpha Centauri. Mi za bardzo do gustu gra nie przypadła, głównie ze względu na możliwość tworzenia własnych jednostek, co wprowadzało duży chaos i pewne oderwanie od rzeczywistości.

Kilka lat później Sid Meier zdecydował o powstaniu trzeciej wersji Civilization. Gra została wydana przez Infogrames w roku 2001 i pojawiła się też na polskim rynku. Trójka wprowadza wiele ciekawych rozwiązań, między innymi uzależniając produkcję jednostek czy cudów i ulepszeń od posiadania pewnych zasobów. Jest to na pewno najbardziej skomplikowana wersja Cywilizacji jaka dotychczas powstała, co na początkujących graczy może działać odstraszająco.

Ponieważ trójce brakowało gry sieciowej, co w początku XXI wieku jest dużym brakiem, powstał oficjalny dodatek: Play The World (2002 rok), wydany jeszcze przez Infogrames, który niestety nie był wydany w Polsce. Dodaje on kilka nowych cywilizacji, zmienia trochę zasady, a co najważniejsze umożliwia grę sieciową.

Rok później wydany został kolejny dodatek o nazwie Conquest (2003 rok), poprawiający grę sieciową i znowu zmieniający trochę samą grę. Sytuacja w naszym kraju podobna, tzn. dodatek był niedostępny. Tym razem, jak widać na zdjęciu, sygnowany jest przez Atari.

Dodatki pojawiły się u nas później, sprzedawane w pakiecie z oryginalną grą, np. Civilization III Złota Edycja.

Następna była Civilization IV. Wydana w Polsce w wersji oryginalnej i to z niewielkim opóźnieniem .

Kolejna zmiana wydawcy - 2K Games. Na szczęście na naszym rynku nie szczędzono i gra jest wydana na DVD z dołączoną obszerną instrukcją, choć może nie tak dobrą jak do części pierwszej.

W stosunku do trójki gra stała się trochę prostsza i przyjemniejsza, natomiast nie doszło do nadmiernych uproszczeń, których się obawiałem. Przyjemne są też elementy nawiązujące do pierwszej części, np. moment generowania mapy idealnie odpowiadający temu z jedynki, z głosem Leonarda Nimoy'a.

Pod koniec sierpnia 2006 r. ukazał się dodatek do czwórki pod nazwą Civilization IV Warlords.

A we wrześniu 2007 r. kolejny - Civilization IV Beyond The Sword.

W lipcu 2008 roku na rynku ukazała się wersja Civilization przeznaczona na konsole, pod tytułem Civilization Revolution. Gra ukazała się w wersji na XBOX 360 (kupiłem), Playstation 3 i Nintendo DS (wersja mocno uproszczona). Nie jest to zresztą pierwsza wersja na konsole, gdyż kiedyś wydano Civilization II na pierwsze Playstation.

Siłą rzeczy rozgrywka jest prostsza, ale w sumie całkiem przyjemna. Nieźle gra się na dużym telewizorze, zamiast wpatrując się w mały ekran komputera.

W sierpniu 2009 doszła nowa platforma, na której działa CivRev - iPhone. Nie wiedzieć czemu, gra była długo niedostępna w polskiej wersji AppStore. Istnieje w wersji płatnej, która oprócz grafiki odpowiada w pełni tej znanej z konsol i okrojonej wersji Lite, za darmo. Teraz można mieć bardzo przyzwoitą Cywilizację w kieszeni. :-) Gra się zresztą całkiem przyjemnie - interfejs dotykowy sprawdza się doskonale. Jest też wersja HD na iPad'a.

 

Jakiś czas temu udało mi się kupić na Allegro Civilization II na Playstation.

We wrześniu 2008 roku ukazała się natomiast kolejna odsłona na PC-ta, przy czym mimo znajdujące się w tytule słowa Civilization, nie jest to prawdziwa Cywilizacja. Chodzi o Civilization IV: Colonization. Tak naprawdę jest to remake gry z roku 1994 pod tytułem Colonization. Działa ona na zmodyfikowanym silniku Civ4, sama gra jest podobna, natomiast inna jest główna idea gry - naszym zadaniem jest skolonizować Nowy Świat i wyzwolić się spod dominacji macierzystego państwa europejskiego.

21 września 2010 roku ukazała się na PC kolejna odsłony - Civilization V. Najbardziej znaczącą zmianą jest chyba wprowadzenie sześciokątnej planszy, zamiast jak dotychczas kwadratowej, a także zasady jeden hex-jedna jednostka. Wiele aspektów gry zostało uproszczone, a na inne położono nacisk. Gra wygląda bardzo ciekawie, grafika jest super dopracowana, przez co znacząco wzrosły jej wymagania.

Civilization III wraz z dodatkami Play The World i Conquest oraz Civilization IV wraz z Warlords i Beyond The Sword mają też swoje wersje na Mac'a. Zakup wersji pudełkowych był bardzo drogi, ale przez Civ V wciągnąłem się w Steam, gdzie można kupić komplet IV razem z Colonization za barrdzo przyzwoite pieniądze.

Civilization V ukazała się niedawno w wersji na Mac'a. I musze przyznać, że przeżyłem szok - ponieważ kupiłem wersję na PC mogę też grać w wersję na Mac'a!!! Z początku obawiałem się platformy Steam z powodu, że chce móc grać na kilku różnych komputerach. Okazało się, że po pierwsze to nie jest żaden problem, bo gra jest przypisana do mojego konta, a po drugie wersję na Maca mam za darmo. Po prostu super!

Do Civilization V są już dwa dodatki: Gods&Kings i niedawno udostępniony Brave New World. W obu przypadkach kupiłem wersję w dystrybucji cyfrowej, więc skanów okładek już nie będzie. Co ciekawe, w BNW po raz pierwszy występują oficjalnie Polacy pod wodzą Kazimierza Wielkiego.

1 lipca 2014 r. premierę miała CivRev2 na iOS'a. Poprawiono znacznie grafikę i sterowanie, tak, że praktycznie dorównuje wersji z XBOX'a. Dodano też nowe jednostki, cywilizacje i scenariusze. Trzeba przyznać, że gra jest dosyć droga, bo od premiery kosztuje 14 euro, a po zmianach z początku 2015 roku już nawet 15. Tylko przez moment na gwiazdkę była przeceniona do 7.99.

W październiku 2014 r. ukazała się kontynuacja Alpha Centauri oparta na zasadach Civilization V - Civilization Beyond Earth. Zaczynamy tu jako jedna z frakcji kolonizować planetę, gdzie musimy konkurować nie tylko z innymi frakcjami, ale także z obcymi. Gra jest już obecnie dostępna w wersji na PC i Mac OS, poprzez Steam lub Mac App Store.

W połowie stycznia 2015 Firaxis zapowiedziało grę Starships, która ma być powiązana z CIV:BE i dostępna nie tylko na PC i Mac'a ale też na iPad'a. Z tego płynie wniosek, że będzie to coś bardziej na kształt Civilization Revolution niż pełnoprawnej gry ze świata Civilization.

21 października 2016 r. premierę miała szósta wersja Cywilizacji. O dziwo, już po 4 dniach dostępna była też wersja na Mac'a. Jedną z głównych nowości jest wprowadzenie do miast dzielnic oraz osobne drzewo rozwoju idei. Do tego wszystko w pięknej i nowej oprawie graficznej. Jak znajdę czas, żeby więcej pograć, to wtedy mogę się pokusić o ocenę. Jedna cecha zmieniła się tylko na minus - cena. W momencie premiery oscylująca w granicach 220 zł, a  w sklepie Steam jeszcze droższa w Euro.

Na koniec 2017 r. ukazała się Cywilizacja VI na iPad'a. Praktycznie odpowiada dokładnie wersji komputerowej, co pokazuje, jak mocne są obecnie tablety. Niestety dorównuje też ceną (~120 zł) i rozmiarem (3GB)

Bardzo dobrą stroną dotyczącą wszystkich wersji Civilization jest CivFanatics.

horizontal rule

 

Druga gra, którą mogę trochę porównać do Civilization jest Transport Tycoon Chrisa Sawyer'a z 1993 roku. Gra dla fanów makiet i kolejek, ale nie tylko. Wydana przez Microprose, pierwotnie wersja działająca pod DOS'em, potem rozszerzona do wersji Deluxe (1994 rok). Tylko taka była dostępna w sprzedaży w Polsce, w jednej z kolekcji klasycznych gier.

Ktoś potem przeniósł ją pod Windows, ukazały się patche rozszerzające możliwości gry, lub umożliwiające jej uruchamianie pod Windows. Ostatecznie pojawił się open-source'owy projekt mający na celu przeniesienie TT na dowolną platformę w oparciu o pliki z wersji TTDeluxe for Windows.

Biorąc pod uwagę, że gra ma ponad 10 lat i wciąż są ludzie, którzy w nią grają i nad nią pracują jest to bardzo poważny sukces.

We wrześniu 2004 niespodziewanie opublikowana została, wydana przez Atari, kontynuacja gry. Ponieważ prawa do tytułu są wątpliwe nazywa się ona Locomotion. Ideowo gra jest bardzo podobna do swojego poprzednika, przy czym wprowadzone są pewne zmiany w interfejsie użytkownika i zasadach gry. Wielu ludzi już pracuje nad jej modyfikowaniem.

Gra ostatnio pokazała się w Polsce i to w bardzo atrakcyjnej cenie po mniej niż 50 zł.

Dobra strona poruszająca tematykę TT to TT-Forums.

horizontal rule

Z racji moich zainteresowań filmowych lubiłem też gry spod znaku Star Wars, czyli Gwiezdnych Wojen. Są to głównie: X-Wing, Tie Fighter, Rebel Assault i Dark Forces czy Jedi Knight.

Wszystkie te gry pochodzą z wytwórni LucasArts, która popełniła też kilka klasycznych przygodówek, takich jak Secret of Monkey Island, Monkey Island 2: Le Chuck's Revenge, Curse of Monkey Island i Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Są to moim zdaniem najlepsze przygodówki wszechczasów, wyposażone może w nienajlepszą na dzisiejsze standardy grafikę i dźwięk, za to o wspaniałej i przystępnej dla każdego treści.

horizontal rule

Wśród posiadanego sprzętu mam też konsolę SONY PlayStation 2, a wcześniej miałem też zwykłe PlayStation. Właściwie jednak jedyny tytuł, który mnie zainteresował na tej konsoli na dłużej to Gran Turismo.

Pierwsze Gran Turismo kupiłem wkrótce po zakupie samej konsoli w 1999 r. Była to wersja Platinum, czyli wznowienie za mniejszą cenę.

Wkrótce ukazała się wersja druga, którą też zaraz kupiłem.

W lipcu 2000 r. kupiłem w końcu PlayStation 2 i z utęsknieniem czekałem na kolejną wersję Gran Turismo, która wykorzystywałaby możliwości nowej konsoli. Musiałem czekać aż rok, nim na naszym rynku ukazało się Gran Turismo 3: A-Spec.

Różnica jakościowa była olbrzymia. Korzystając z popularności tytułu w 2002 r. ukazała się "uboczna kontynuacja" Gran Turismo Concept, zawierająca uproszczony tryb gry i ograniczoną liczbę samochodów.

 

A potem nastąpiło długie oczekiwanie na wersję 4. Ponieważ fani byli niecierpliwi, przed ukazaniem się wersji ostatecznej SONY wypuściło wersję Prologue, na rynku europejskim latem 2004 r., zawierającą już nowy "silnik" gry i bardzo ograniczony tryb rozgrywki z kilkoma torami.

Aż w końcu 9 marca 2005 r. nastąpiła europejska premiera Gran Turismo 4. Wersja bezdyskusyjnie najładniejsza, zawierająca najbardziej dopracowane tory i modele samochodów w olbrzymiej ilości. Oraz to co najważniejsze, czyli wspaniałe odwzorowanie fizyczne jazdy samochodem. Nie bez powodu w podtytule gra ma: "The Real Driving Simulator".

Jedna ciekawostka. Na przykładzie Gran Turismo łatwo pokazać trend do minimalizowania instrukcji, pokazany w poniższej tabelce. Nawet jeżeli przyjąć, że strony w formacie CD należy podzielić przez 2 w stosunku do DVD do różnica jest ogromna.

Gra Liczba stron Format instrukcji
GT1 110 rozmiar CD
GT2 36 rozmiar CD
GT3 12 rozmiar DVD
GT3C 12 rozmiar DVD
GT4P 7 rozmiar DVD
GT4 12 rozmiar DVD

Warto przy tym odnotować, że nie licząc edycji ubocznych (Concept, Prologue) każda kolejna edycja jest bardziej skomplikowana, ma więcej trybów gry i sposobów sterowania. Instrukcja do GT4 to właściwie wypisanie sposobu kontrolowania samochodu i krótki przegląd menu, gdzie w GT1 był cały wykład o technikach jazdy czy ogólnie technice samochodowej.

horizontal rule

Nie oparłem i kupiłem sobie jedną  z konsol nowej generacji, a konkretnie Nintendo Wii.

Sama w sobie konsola rewelacyjna nie jest, ale najważniejsze jest w niej podejście do sterowania za pomocą kontrolera wyposażonego w czujniki ruchu. Gra w Tenisa w Wii Sports jest czymś niepowtarzalnym. Niestety z braku czasu i ograniczonych funduszy konsolę sprzedałem. Zostawiłem sobie tylko jednego WiiMote'a bo to bardzo ciekawe urządzenie.

horizontal rule

Ponieważ niestety Civilization Revolution nie ukazała się, jak pierwotnie planowano, na Wii, musiałem sobie kupić inną konsolę trzeciej generacji. Ze względów kosztowych wybór padł na XBOX 360 w wersji Arcade, która potem została zamieniona na wersję Pro, z dyskiem 60GB.

Jak może widać powyżej, oprócz Civlization Revolution zdarza mi się też zagrać w gdy z serii Lego, w które wciągnął się mój syn:

bullet

Lego Indiana Jones, The original Adventures,

bullet

Lego Star Wars Complete Saga,

bullet

Lego Batman,

bullet

Lego Batman 2,

bullet

Lego Pirates of the Caribbean,

bullet

Lego Lord of the Rings,

bullet

Lego Movie,

bullet

Lego Hobbit,

bullet

Crystal Quest.

horizontal rule

XBOX 360 nadal sobie pod telewizorem stoi, ale najczęściej używany jest obecnie XBOX One S, z dyskiem 512MB. Choć dzisiaj głównie grają na nim dzieciaki, przeważnie w Minecraft'a.

horizontal rule

Do tego wszystkiego należałoby doliczyć iPhone'a i iPad'a, gdzie czasem uruchamiam sobie jakąś grę dla zabicia czasu. A jest w czym wybierać.

©2022 Bartłomiej Prędki
Ostatnio zmodyfikowane: 2022-03-02